Concoursen

In de loop der jaren werd er door de Harmonie deelgenomen aan diverse concoursen.
Hierbij een overzicht startend met de meest recente deelname.

21-10-2012: Bondsconcours te Roermond
Hoewel men 4 jaar geleden gepromoveerd was naar de 1e divisie, besloot me toch deel te nemen in de 2e divisie.
Men behaalde het fraaie puntentotaal van 87,58, hetgeen tevens een promotie betekende naar de 1e divisie.
Bijzonder was de uitvoering van “Raise the Roof” van Michael Daugherty, een solowerk voor pauken met orkestbegeleiding. En de solist daarbij was Wiro Geerlings, een paukenist uit het eigen korps. Dit werk werd voor het eerst uitgevoerd in Nederland en waarschijnlijk zelfs in Europa.
Verder voerde men uit:
Solemnitas” van Franco Cesarini
Fleodrodum” van Eric Swiggers
Via deze link kan men de opnames beluisteren die gemaakt zijn door de regionale omroep L1.
Ook vind men hier de diverse beoordelingen van de jury.

04-04-2009: Nederlandse Kampioenswedstrijden te Venlo
4 april 2009 in de Maasporrt te Venlo

2008: Bondsconcours te Venlo

2004: Bondsconcours te Venlo
Op zaterdag 13 november hield de Kon. Harmonie “St. Caecilia” uit Echt een receptie bij gelegenheid van het behaalde resultaat tijdens het Bondsconcours van oktober j.l. in “de Maaspoort” te Venlo.

1996: Bondsconcours te Venlo
Ook nu werd er weer o.l.v Paul Koolen deelgenomen aan een bondsconcours te Venlo. Men behaalde hier 311,5 punten, waarmee men promoveerde naar de superieure afdeling. Ook mocht men deelnemen aan de FKM kampioenschappen te Hilversum, waar men met 319 punten een tweede plaats behaalde.

1995: Internationaal concours te Brno
Concertreis
Tijdens een concertreis naar Praag en Brno werd er deelgenomen aan een internationaal concours te Brno. Hier behaalde men een fraaie tweede plaats in de hoogste afdeling.

1992: Bondsconcours te Kerkrade
Er werden, onder leiding van dirigent Paul Koolen, 305 punten behaald.

1989: te Oss
Onder leiding van dirigent Paul Koolen neemt de harmonie na lange tijd weer deel aan een concours. Met 311 punten promoveerde zij naar de ereafdeling

1972: te Sint Odiliënberg
Onder leiding van dirigent August Thissen promoveerde de harmonie naar de superieure afdeling met 307 punten.

1960: te Venray
Op het Federatief Bondsconcours te Venray behaalde men een teleurstellende 2e prijs.

1939: te Roosendaal
In 1939 wist dirigent Matthieu Janssen de muzikanten weer voor te bereiden voor een concours te Roosendaal. Er kwamen zelfs weer verschillende oud-muzikanten terug.
In de ere-afdeling wist men een fraaie 1e prijs te behalen. De werken die werden uitgevoerd waren:
Ouverture Rienzi” van Richard Wagner
Les Scenes Pittoresques” van Jules Massenet.
Vanuit Roosendaal ging men naar Antwerpen om deze prestatie te vieren en er te overnachten.
De volgende dag was er nog een Brabantse koffietafel te Breda en daarna ging met terug naar Echt om daar verder te feesten.

1925: te Hoesselt
Het betrof hier een Internationale muziekwedstrijd in de gemeente Hoesselt (nabij Luik). Hier behaalde men in deafdeling uitmuntend een 1e prijs.

1919: te Amsterdam
Na het einde van de Eerste Wereldoorlog wist dirigent de Pauw de muzikanten zover te krijgen om deel te nemen aan een groot nationaal muziek-concours te Amsterdam, bij gelegenheid van het 12½ jarig bestaan van de Amsterdamsche Postharmonie. In de 1e afdeling behaalde men met 144½ punten (van de 150) een 1e prijs. Ook werden er zogenaamde erewedstrijden gehouden, waarbij men een 2e plaats behaalde. Hiervoor ontving de Harmonie een bronzen medaille van Hare Majesteit de Koningin. Bij terugkomst in Echt werd dat uitbindig gevierd, onder andere met een feestelijke intocht vanaf het station naar het stadhuis aan de Plats.

1913: te Roermond
Op dit concours, georganiseerd door de Koninklijke Harmonie te Roermond, werd er een 1e prijs behaald

1907: te Maaseik
Tijdens een internationale wedstrijd, georganiseerd doo Harmone Concordia uit Maaseik, werd er een 3e prijs behaald in de 2e afdeling. De Koninklijke Harmonie van Thorn kreeg de 1e prijs en Sint Michael uit Thorn werd 2e.

1901: te Meerssen
Er werd deelgenomen in de 3e afdeling en men behaalde een derde prijs. Daarbij moet men wel bedenken dat de beoordeling destijds anders plaatsvond als dat dit nu gebeurt.