JeugdHarmonie

De Jeugdharmonie is in 1983 opgericht als opleidingsorkest voor de leerlingen van onze harmonie. Het belangrijkste doel was om jeugdige leerlingenmuzikanten te laten wennen aan het samen muziek maken en om ze zo klaar te stomen voor de ‘grote’ harmonie. Uiteraard hebben ook ontspanningsactiviteiten daarbij altijd een belangrijke rol gespeeld, zodat menig muzikant van de harmonie kan terugblikken op een fijne periode in de jeugdharmonie.

De jeugdharmonie geeft regelmatig concerten en heeft in het verleden ook enkele concertreizen gemaakt. Ook werd vaker deelgenomen aan de LBM Proms voor Jeugdorkesten en aan beoordeelde concerten zoals het Eurofestival, waarbij regelmatig predikaten als ‘Goed’ en ‘Zeer Goed’
werden behaald. Ook enkele concerten in de Efteling zijn bij de muzikanten altijd goed in de smaak gevallen. Daarnaast laat de jeugdharmonie zich natuurlijk regelmatig zien binnen de eigen gemeente, zoals bijvoorbeeld bij het jaarlijkse concert op de Echter kermis.

In 2013 is het 30-jarig bestaan van de jeugdharmonie gevierd met een groot opgezet concert onder de titel ‘Cool Kids in Concert’. Hierbij werd medewerking verleend door onze slagwerkgroep, zangeres Evi Schulpen uit Dieteren, diverse ensembles, alle leerlingen en tevens was er veel licht en geluid. Dit was een zeer geslaagd evenement, dat in volgende jaren zeker voor herhaling vatbaar is!

In de afgelopen jaren is de jeugdharmonie steeds meer uit aan het groeien naar een volwaardig tweede orkest, waarin ook ouderen en muzikanten die graag willen musiceren zonder de hoge verwachtingen die daar in onze ‘grote’ harmonie vaak aan worden gesteld, mee kunnen spelen. De primaire focus van dit opleidingsorkest blijft daarbij natuurlijk wel liggen op de jeugd, de opleiding en de doorstroming naar de ‘grote’ harmonie, maar iedereen die graag op een wat eenvoudiger niveau muziek wil maken, is bij ons welkom.

De jeugdharmonie staat sinds 1995 onder leiding van Jan van Hamond.
Naast dirigent van de jeugdharmonie en van enkele andere orkesten is hij vooral werkzaam als klarinetdocent en speelt hij als solo-klarinettist bij Harmonie St. Michaƫl te Thorn.